Nezařazené

Bezpečnost jaderných elektráren a nakládání s vyhořelým palivem

Jaderný reaktor uzavřený v chladicím okruhu tlakové vody představuje nejlevnější způsob, jak elektřinu vyprodukovat. Náklady na jaderné palivo jsou rozhodně nižší, budeme-li porovnávat mezi sebou elektrárny jaderné a tepelné. Levný provoz vykazují také vodní elektrárny, které jsou však závislé na prostředí, kde se staví, a rozvodnou síť zásobují jen, z globálního pohledu, malým procentem.
tepelná elektrárna
V České republice jsou v provozu dvě jaderné elektrárny. Dukovany a Temelín. Obě tato technologicky velmi náročná zařízení musí splňovat velmi přísné bezpečnostní normy. K metodice řízení a provozu elektráren přispívá tzv. Systém sledování a vyhodnocování poruch využívaný všemi provozy v síti World Association of Nuclear Operators (WANO). Obě české jaderné elektrárny jsou součástí této mezinárodní asociace a zkušenosti z ostatních zařízení se u nás pochopitelně aplikují v praxi.
Dukovanská elektrárna vyprodukuje největší množství elektřiny v České republice, ročně zhruba 14 TWh, což je ovšem pouze 20 procent celkové spotřeby elektřiny v naší zemi.
zataženo nad elektrárnou

Jak je na tom jaderný odpad?

Vyhořelé palivo je odpadem, který ovšem moderní technologie dokážou opakovaně využít pro přípravu nového paliva, nebo nachází i jiná využití. V současné době se u nás nakládá s jaderným odpadem třemi způsoby: Buď se tzv. přebuduje na nové palivo, nebo se ukládá do trvalého úložiště s vhodnými geologickými podmínkami, případně se palivo odkládá do doby, kdy bude možné jej opětovně použít, a kdy pro příslušný typ vyhořelého paliva budou k dispozici vhodná technologická řešení jeho „recyklace“.
jaderná elektrárna
Vyhořelé jaderné palivo se dnes prozatím přetváří a využívá tak, že se opětovně zhodnotí z 95%, a je z něj pouze 5% odpadu, který je nutné ukládat. Izotopy prvků z vyhořelého paliva se používají především v potravinářském průmyslu a v lékařství. Recyklací vyhořelého paliva se ve světě zabývá prozatím jen několik firem ve Velké Británii, ve Francii, v Japonsku, v Číně a v Rusku. Některé země odváží část paliva k recyklaci právě do zahraničí, tyto postupy běžně fungují v Holandsku, v Belgii a ve Švýcarsku.

Mohlo by se vám také líbit...